همشهری‌آنلاین: دستگاه اطلاعاتی آمریکا درباره اسناد مربوط به فعالیت جدید هسته‌ای ایران بازی خورده است

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از پایگاه اینترنتی آنتی وار دستگاه اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسیده است که سندی که نشریه تایمز لندن چاپ کرده و ادعا کرده بود ایران چاشنی نوترونی در سلاح هسته‌ای ازمایش کرده، جعلی بوده است.

بر اساس این گزارش فیلیپ گیرالدی یک از مقامات سازمان سیا در امور مبارزه با تروریسم از 1976تا 1992 به آی پی اس (اینتر پرس سرویس) گفت منابع اطلاعاتی آمریکا می‌گویند اصالت این اسناد زیر سئوال است و مظنون اصلی جعل این اسناد هم اسرائیل است. با این وجود، منابع اطلاعاتی آمریکا نقش انگلیس را در این دروغ ساختگی رد نکردند.

نشریه تایمز لندن در تاریخ چهارده دسامبر بدون ذکر منبع تهیه کننده سند ادعا کرده بود ایران از سال 2007 بر روی چاشنی انفجاری نوترونی کار می‌کند. این ادعای دروغ، موج جدیدی از اتهام بر ضد ایران و تهدید به افزایش تحریم را میان کشورهای غربی ایجاد کرد.

پایگاه اینترنتی آنتی وارکه یک کمپین بین‌المللی صلح به شمار می‌رود نوشت بی‌اعتبار کردن جامعه اطلاعاتی آمریکا از دوسال پیش هدف اصلی اسرائیل بوده است و دولت انگلیس و فرانسه نیز در این روند از اسرائیل حمایت کرده‌اند.

نشریه تایمز بخشی از امپراطوری انتشاراتی (روپرت) مرداک است که شامل ساندی تایمز، فاکس نیوز و نیویورک پست است.

همه رسانه‌های مرداک گزارش‌های مربوط به ایران را با حالت تهاجمی و تحریف‌های جانبدارانه از اسرائیل منتشر می‌کنند

بر اساس این گزارش آژانس در بیست و دوم فوریه 2008 در گزارشی اعلام کرده بود که این ادعا دیگر قابل پیگیری نیست چون جزء مسائل حل شده است اما آمریکا قبول نکرد چون می‌خواست از این طریق حمایت روسیه و چین را برای اعمال تحریم‌های بیشتر بر ضد ایران جلب کند.

این اولین باری نیست که گیرالدی به‌دلیل اطلاعاتی که در اختیارش گذاشته می‌شود افشاگری می‌کند.

در سال 2005 گیرالدی دروغ بودن نامه مایکل لدین راست افراطی و مشاور سابق شورای امنیت ملی امریکا و پنتاگون [آشنایی با پایگاه‌های نظامی آمریکا در جهان] درباره تلاش عراق برای خرید اورانیوم از نیجر را افشا کرد. دولت بوش از این نامه برای تقویت دروغ‌هایش درباره برنامه فعال تسلیحات هسته‌ای صدام استفاده کرد

کد خبر 98447

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز